| ° GratisPoker.se ° SpelaPoker.nu ° | |
| ° Forum ° Statistik ° Registrering ° Sök ° | |
| Pokerforum / Poker / Har jag missat nåt?!?! |
| Författare | Meddelande |
| ELSD Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 01:00:56 Har jag missförstått d här helt & hållet??? borde inte jag vunnit??? Bling shows [Jd,Ah] Kings and Queens ->ELSD shows [5d,5s] Kings and Queens sebovic shows [Ac,2d] Kings and Queens förlorade närmare 200 på d där givet... jag vet att jag inte fattar ALLT om Texas Hold'em så är jag helt jävla ute & cyklar så gör narr av mig om d är så.... enligt vad JAG hade på handen så tycker jag att JAG borde vunnit! eller!? jag förlorade & dom andra 2 fick dela på potten.... snälla....förklara! |
| Ejja Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 03:15:42 Ska försöka förklar detta för dig. Som jag ser det måste 2 paret kungar och damer legat på bordet? I det fallet vinner den eller de som har högst kort på hand. Ditt par i femmor räcker inte i det här fallet. Hade du däremot suttit med par i ess (pocket A) på handen hade du vunnit. Hoppas du förstår det jag förklarat. Mvh Ejja. |
| ELSD Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 03:24:36 Tack...det förstod jag faktiskt inte (själva givet & inte ditt svar asså)! tänkte att eftersom jag hade par på handen & d låg par på bordet så räknades det som 2 par... är d bara på skåne bordet det gäller? hur kommer d sig att d är så? förstår om jag kan verka helt förbryllad & dum nu kanske... måste lära mig mer om det här... |
| Nerre Moderator |
# Skrivet: 29 Nov 2007 09:56:13 Det är bästa 5-kortshanden som gäller. Om det ligger KKQQx på bordet så har du såklart KKQQx (där x möjligen kan vara en av dina femmor, om x på bordet är lägre). Men motståndarna har AKKQQ. Om du använder dina femmor kan du ju inte få bättre 5-kortshand än KKQ55. Och par i kungar och damer slår par i kungar och femmor alla dar i veckan. Hade ditt par på handen varit högre än ett av paren på bordet hade du vunnit, men nu var dina femmor lägre och helt oanvändbara. |
| ELSD Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 13:44:49 Ok! Så på Skåne bordet gäller d att ha ett bra högt kort på hand för att få parena som ligger på bordet? Oavsett om man inte har nånting annars? Så det är bättre att köra oavsett vad om man har t.ex A3 än om har har ett lågt par? om man nu säger att inget likvärdigt kort av d par man har kommer i utdelningen? Hur kommer d sig att d är så på Skåne bordet men inte på Norrland? Har förstått att insatserna är högre på Skåne bordet men d är altså lite annorlunda regler? Som sagt så är jag hyfsat ny på d här & kan mest "bas-reglerna"... Sitter säkert nån & tycker jag verkar helt åt fanders men d får väll vara så då ;) |
| Pink Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 15:04:02 Alla korten räknas, de 2 på hand + de 5 på bordet, du använder alltså den bästa möjligheten av 5 av korten. Du hade då par i kungar, par i damer och en 5:a medan de andra 2 spelarna hade par i kungar, par i damer och ett ess. Samma regler gäller på alla borden. Svårt att förklara i skrift men hoppas du förstår. Hälsningar Pink |
| ELSD Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 15:52:27 mja... jag hade juh två 5:or på handen därför trodde jag att jag skulle vinna när dom andra inte hade nåt par på handen utan varsitt ess... i liknande situationer har jag vunnit på Norrlands bordet! men men...jag tror jag förstår lite mer alla fall! vet inte om jag förstår till 100% men lite klarhet har jag tack vare svaren jag fått! tack så jätte mycket för hjälpen! trodde nästan jag skulle bli lite idiot förklarad =) |
| dotpresario Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 18:05:20 I det här fallet hade du ingen hjälp av ditt par i femmor ELSD då du bara kunde räkna med den ena femman av dina två kort på handen. Som de andra redan varit inne på så är det den bästa femkortshanden som gäller (bästa möjliga hand av de fem gemensamma på bordet plus dina två egna på handen). I ditt fall: KK QQ + 5 I de andras fall: KK QQ + A Ess är ju högre än fem, alltså delade de andra två på handen. Ta en titt på nätet om det verkar krångligt ELSD. Det finns tusentals sidor som förklarar det här. |
| ELSD Medlem |
# Skrivet: 29 Nov 2007 19:24:45 Har läst lite mer noggrant om reglerna här & var & jag förstår allt ni menar! Kan fortfarande förbryllas av en del saker men allt ni säger är glasklart! Tack för all hjälp! |
| Nerre Moderator |
# Skrivet: 5 Dec 2007 08:37:39 Alltså, de reglerna gäller inte bara här, de gäller på alla ställen där man spelar poker. Det är helt enkelt så poker fungerar. Man tittar på den bästa 5-kortshanden. De övriga korten struntar man i. Ligger det t.ex. 5 spader på bordet och du sitter med bägge de röda essen så har du ingen som helst glädje av dina ess eftersom du inte kan använda dem för att "tillverka" en hand som är bättre än bordet. |
|